Ladies and Gentlemen

Jag har kommit fram till att  sova mitt på dagen kan vara det skönaste som finns. Att komma hem efter skolan, lägga sig i sängen, titta på tv och somna. Eller att ligga i soffan och plugga, känna sig sömnig, lägga boken över ögonen för att blockera ljuset och slummra.

Det är ju oftast när man somnar mitt på dagen som man verkligen verkligen är trött, man slipper den delen av att gå och lägga sig då man i vissa fall ligger och glor i mörkret och tänker på massa måsten. När man sen vaknar på dagen eller lite in på kvällen så är man utvilad och kan fortsätta med det man gjorde och vara alert.
I min familj främjar vi mitt på dagen sovandet. Man pratar gärna lite tystare, förser någon med täcke som somnat utan, knackar på dörren när man kommer hem utan nycklar istället för att plinga.

Vissa människor har ångest över att missa dagen. Till exempel tycker dom att det är jobbigt om dom skulle vakna efter 12 någon dag. Personligen föredrar jag det. Andra skulle få ångest om dom skulle slummra till lite på soffan när dom plugga. Det finns inte i min värld, visst kanske det inte alltid är ultimat att somna när man har massa man måste göra etc. men jag går efter mottot att om kroppen behöver sova, så gör den det och den borde få det.
Jag är väl överlag en trött människa, något jag inte brukade vara förut. Men så fort jag inte stimuleras med konståkning, dans, fysisk aktivitet ö.h.t. så kommer vilopulsen och dvalan. För om jag väl gör massa saker så finns där ingen tanke på sömn.

Det jag vet är att jag hela livet har varit extremt morgontrött och dessutom en pwernapare och då handlar det oftast inte om 5-10 minuter. Om jag lyckades ta mig hem efter skolan innan en träning (vilket sällan hände då studieord och träningsort låg långt ifrån både varanda och hem) så gick tiden åt till att äta och sova. Annars brukade jag åka till ishallen och lägga mig i omklädningsrummet och ta en mini nap. Det har liksom alltid funnits i mitt system. Så jag blir irriterad när folk tror sig veta hur det funkar med sömn och människan. Att man inte får powernapa i mer än 20 minuter för då går man in i djup sömn bla bla bla bla.

Jag säger all sömn är bra sömn. Som resultat av dagens snabbsömn så sitter jag här 00.00 pigg och ska fortsätta plugga. Mitt morgon jag kommer hata mig men då är det bara att uthärda och sedan ta sig hem igen och sova lite. Och så börjar jag om.

Kan dock säga att jag en gång lyckats vara vaken 64 timmar i sträck, men det är en annan historia. Sömnen efter det var som 3 chokladtårtor för en tjockis!

Gonatt?


Chitchat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0