Africa

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7518049.stm

Tycker detta är väldigt hemskt och intressant. Folk som dödar albinos i Tanzania för att sälja deras kroppar till häxdoktorer som använder kropparna i "lyckobrygder". Artikeln beskriver mer än bara det. Artikeln berättar om en outbildad befolkning som inte vet bättre. Om en korrupt polis och okunnig stasmakt. Läste i en annan artikel om hur polisen sammarbear/låter sig utpressas av albinojägarna. Om inte ens polisen kan litas på...

Samtidigt som albinokroppsdelar är värda mycket på den marknaden så vet inte många att albinism är en rubbning i pigmentet. Människorna i Tanzania tror att det handlar om spöken från europa som kommer bringa olycka till familjen osv..
Längst ner i artikeln står det om en kvinna och hennes albinodotter som sitter under ett mangoträd och hon berättar hur hennes man och två andra barn flyttade ifrån dem när dttern föddes för att de skämdes. Sjukt..

Är välidgt fachinerad av Afrika och livet där. Träffade en 25 årig kvinna från Uganda en gång, hon hade ganska nyligen flyttat till sverige. Hon var gravid och berättade att hon inte visste att hon var gravid förens hon var i fjärde eller femte månaden. Hon skulle ge sitt barn till sin syster. En av hennes vänner visste inte att hon var gravid förens hon satt på toa och födde barnet.
Vi började prata om killar och kärlek och hon frågade varför jag inte hade nån man och jag svarade att jag inte hade hittat den rätta. Nån som man kan skratta med, prata med och lita på. Jag berättade om en kille jag dejtade som det inte riktigt klickade med. Hon tyckte jag va dum som hade lämnat en rik man. För henne som många andra kvinnor i Uganda betyder kärlek ekonomisk säkerhet. Det enda hon sökte som egenskap i hennes val av män var rikedom. Hon berättade att hennes pojkvän i Uganda hade haft 4 flickvänner och att det var helt vanligt. En man kan vara gift och ha barn och i samma hushåll bor även hans flickvänner. Kvinnor är ute efter ekonomisk säkerhet.
Hennes mamma dog i Aids och jag frågade om hon skyddar sig vid samlag. Det gjorde hon inte, männen tycker inte om det. Så i ett land där aids är ett enormt problem springer mannen omkring och har sex med många olika, oskyddat. Kulturkrock. Det jag tycker var konstigast var att hon visste att aids är livsfarligt, hennes mamma dog av aids men ändå hade hon oskyddat sex med en man som hade oskyddat sex med andra kinnor i ett land där aids är ett problem.
Å andra sidan så kanske kulturkrocken är så stor som jag tror. I Uganda talar man högt om det, alla vet. Skillnaden är att i Sverige så smyger vi med det. För är det egentligen inte samma sak att gå hem med olika killar från krogen och ha oskyddat sex? Eller att vara otrogen mot sin partner med någon annan..

Ingen kan dock förneka att det finns en stor skilnad på länder i Afrika och Europa. En av mina favoritboggar skrivs av en gammal skolkompis som flyttade till Kenya för att skriva om den vardagen och upplysa. Den är nedlagt sen ett tag tillbaka men jag brukar gå in för att läs igenom ibland. Han skriver väldigt bra och det "enda" han gör är att beskriva vardagen, om människor han träffar och det räcker. Han behöver oftast inte lägga nån värdering i det han skriver för att man ska förstå att landet har många problem att lösa.  www.inafrica.blogg.se

Ett utbytesår i Afrika kanske vore nått? Blir nog statsvetenskap till hösten trots allt. Nä men nu så ska jag lägga ner detta. Ett litet inlägg om vad som snurrar i mitt huvud denna soliga morgon 24 april. Vad snurrar i ditt huvud?

Chitchat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0