What not do do

Har i veckan hängt med lite nya utbytesstudenter i skolan och varit på lite fester med dom. Ena dagen var det bara nya utbytesstudenter och andra dagen var det dom och dom nya svenska studenterna. Oj vilken skillnad det är! Har alltid vetat att svenskar har en annorlunda festmentalitet, dricker gärna mycket och sådär. Men skillnaden är enorm. Det är ändå människor av samma slag, dom har börjat en nya skola och många är främlingar för varandra, alla har blivit inbjudna på en pub för att lära känna varandra. Skillnaden skulle vara att medelåldern på utbytesstudenterna är något äldre. Medans utbytesstudenterna gärna stog och pratade med varandra med en drink/öl i handen så var dom svenska nykomlingarna fullständigt galna. Stog och skrek med i musiken på dansgolvet, satt på varandras axlar, gärna flirtade med varandra, på toan hade dom intensiva och djupa diskutioner med folk dom inte känner. Jag stog med en tjej från Belgien och vi bara tittade ut på havet av hormonfyllda studenter och hon sa bara "and these people just got to know each other this week..?"

Alkohol är den minsta gemensamma nämnaren. Jag tror många är osäkra och nervösa och vill hitta vänner, då dricker dom alkohol för att det är enklare att ta kontakt med folk på så vis, och att en öl kostar 25 kr i baren hos föreningen gör allt mycket enklare. Jag stog och tänkte att inte var väl jag sådär desperat när jag började? Och jag tror faktiskt inte det..jag tror det bli värre och värre för varje ny lass med nya studenter.

Jag vet inte varför inte mult-kultisarna drack sig riktigt berusade och dansade och raggade. Men det är väl inget dom har vuxit upp med, det är inte lika socialt accepterat i deras hemländer? Måste fråga dom hur en fest ser ut på deras skolor. En tjej jag pratade med från Tyskland var helt chockad över att det fanns en schemalagd skolfest att gå på varje dag hela första veckan. Tänk att det är det vi tycker kommer hjälpa folk att lära känna varandra. En av svenskarna jag pratade me dvar orolig över att det inte skulle serveras alkohol och att dte skulle bli stelt.

Men jag hålle rmed honom, att hålle en dryck i handen öppnar automatiskt upp till mingel. Men sen finns det olika sätt att föra sig på med alkoholen. Stå och snacka och lära känna någon vart den kommer ifrån och så eller kkättra upp på dens axlar och skvalpa med drickan så det blir skvätt på?

Nu ska jag, utnämnd till årets dubbelmoralist, bege mig på en fördrink innan jag ska iväg på en födelsedags middag. Men veckans skräckexempel har lärt mig hur jag inte ska göra!

Chitchat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0